Veteranbilløpet 1954 – 50 år etter!

Over 70 veteranbiler trosset dårlig værmelding sist helg og stilte til start i 1954-løpet og feiret således 50-års jubiléet. På samme dato og dag, lørdag 18. september i 1954 ble det første veteranbilløpet avviklet i Norge.

Omtrent det samme antall vogner kjørte den gangen fra Sandvika til Norsk Teknisk Museum – NTM, via en del omveier i Oslo sentrum. Den gang lå muséet på Bygdø.

50 år etter ble altså løypa igjen kjørt. I Oslo var det akkurat denne dagen bilfritt sentrum, men veteranvognene hadde fått lov til å kjøre bak Rådhuset og opp til Christiania Torv (post) før de satte kursen til Kjelsås og NTM, hvor det var avslutning, premieutdeling og lunsj i muséet.

I 1954 sto det masse folk langs løypa. I år skremte nok regnet bort tilskuerne, men vi så at noen hadde etablert seg i sine vinduer. Derfra vinket de så godt de kunne. Men heldigvis for stuegrisene – TV’n var der og kunne om kvelden formidle morsomme og våte bilder fra løpet.

Resultater, klasse I (eldre enn -1930)

1. Torkil Storstein — Fiat 520 1928 — 8
2. Petter S. Haneborg — Ford T 1923 — 12/0
3. Leiv Sørensen — Oakland 1929 — 12/1
4. Bue David-Andersen — SPA 1914 — 13
5. Bertel O. Steen/Gunnar Solli — Humber 1910 — 15
6. Tore H. Larsen — Panhard & Levassor 1914 — 16
7. Jon Wallentin — Packard 1929 — 18
8. Michael Falch — Ford T 1914 — 19/0
9. Jan Fredrik Drangsholt — Le Zebre 1913 — 19/14
10. Elisabeth Prøsch — Buick Master 1928 — 20
11. Knut Erik Bjerkeseth — Franklin 1919 — 21/0
12. Ole Bjerknes — Rolls Royce 1928 — 21/1
13. Tom Sypriansen — Chevrolet 1929 — 21/8
14. Rune Aschim — Packard Twin Six 1916 — 24/0
15. Knut Magnussen — Peugeot 1926 — 24/1
16. Hans Petter Sandvold — Ford T 1924 — 26
17. Bjørn G. Johannesen — Rover 1907 — 27
18. Tor Ole Haagensen — Ford T 1925 — 31
19. Knut Olsen — Ford T 1910 — 32/3
20. Harald Fadum — Ford T 1914 — 32/10
21. Bjørn Ausjen Johannessen — Fiat 501 1923 — 33
22. Helge Gumpen — Dodge 1917 — 34/0
23. Arnljot Elvenes — HCS 1923 — 34/4
24. Trond Thorbjørnsen — Fiat 510 1922 — 35/0
25. Kjell Askenberg — Nash 1928 — 35/4
26. Halfdan Prøsch — Ford T 1911 — 37
27. Tore Patricksson — Reo 1920 — 38
28. Hans Hernæs — Ford T 1922 — 39
29. Reidar Kompen — Buick 1923 — 40/10
30. Bertel O. Steen/Kåre Bergum — Studebaker 1916 — 40/13
31. Gerhard Carl Prøsch — Ford T 1924 — 46
32. Tor & Øivind Breen — Ford T 1923 — 49
– Lasse Aas — Alldays & Onion 1905
– Sigurd Bølling — Opel 1910
– Nils Chr. Bang — Minerva 1912
– Erik Abildgaard — Ford T 1922
– Torfinn Momrak — Dodge 1923
– Jan Erik Moe — Trumbull 1914 — Møtte ikke
– Lars Sundet — Ford T 1920 — Møtte ikke
– Gjensidige/Arne-Bjørn Hoel — Mercedes Benz brannbil 1927 — Møtte ikke
– Birger Meland — Rolls Royce 1928 — Møtte ikke

Resultater, klasse II (1930-1954)

1. Roar Kjeldsen — Mercedes Benz 170W 1952 — 1
2. Rolf Schau — Wolseley 1934 — 14
3. Rolf Thingwall — Ford V8 1932 — 16
4. Espen Kolstad — Ford A 1931 — 23
5. Tor Wollebæk — Pontiac 1931 — 29
6. Tor-Ole Bng-Steinsvik — Riley 1934 — 30/3
7. Tor Woll — Essex 1931 — 30/10
8. Olav Krossen — Rolls Royce 1954 — 30/14
9. Anders Asdøl — Ford A 1931 — 32/2
10. Rune Hoel — Pontiac 1947 — 32/4
11. Tove Prøsch — Ford A 1931 — 32/10
12. Sven Erik Bjørnrud — International Harvester 1936 — 33
13. Morten Evensen — Plymouth 1930 — 34
14. Jon Henry Hultquist — Chrysler 1938 — 36
15. Tor H. Fossum — Citroën 1953 — 38
16. Ole Anton Johansen — Fiat 508 1937 — 47
17. Jan Unneberg — MG 1934 — 50
18. Bertel O. Steen/Ivar Havdal — Peugeot 1930 — 51
19. Emil W. Cappelen — Willys Jeep 1949 — 54
20. Tor Bang-Steinsvik — Riley 1953 — 57
21. Yngve Johnsen — Dodge 1932 — 58
22. Øivind Grimsmo Jr. — Pierce Arrow 1930 — 84
– Martin Strømmen — Alvis 1936
– Reidar Bye — Ford A 1930 — Møtte ikke
– Fred Runar Skuland — Ford V8 1939 — Møtte ikke