Sandvigen-Sundvolden 2015

Årets Sandvigen-Sundvolden var det 60. løpet i rekken og det var hele 98 biler som stilte til start. 91 biler fullførte løpet. Årets beste var også løpets yngste deltager. Hans navn er Philip Halfdan Prøsch, han er 16 år gammel og han kjørte en A Ford fra 1930.

Starten gikk fra Henie Onstad Kunstsenter i striregn som ikke ga seg før målgangen i Hønefoss. Etter starten på Høvikodden, som var en slags pre-start, gikk turen til gågaten i Sandvika der alle bilene ble presentert over høytaleranlegget. Deretter gikk turen til Asker, hvor alle deltagere fikk utdelt hver sin pose med boller og litt drikke til turen videre.

Første post var på Lierkroa der alle måtte gjennom en praktisk prøve, før det var satt av tid til lunsj. Andre post var i Sylling, der deltagerne skulle identifisere bilmerker. Så her gjaldt det å ha litt bilkunnskap.

På siste delen av turen mot Hønefoss begynte været å bli bedre. Ved målgangen på Norsk Samferdselshistorisk Senter tittet etter hvert solen frem, noe både deltagere og publikum satte pris på. Den lokale klubben, Motorhistorisk Klubb Ringerike og omegn stilte med mannskap og serverte mat i restaurantvognen.

Resultater ble regnet ut, og premieutdelingen gikk som planlagt like etter servicebilen var ankommet, som var en 1968 Volvo Duett, med Ingar Aasnes bak rattet.

Kvelden ble avsluttet med NVKs tradisjonelle årsfest på Klækken hotell.

Bilder fra løpet finner du i <bildegalleriet>.

RESULTATER SANDVIGEN – SUNDVOLDEN 2015:

Vandrepremie Ungdom:
Philip Halfdan Prøsch

Vandrepremie totalvinner:
Philip Halfdan Prøsch

Antikk (før 1905 samt 1- og 2-sylindrede t.o.m. 1910)
1. NVK v/Eivind Daldorff — Rover — 1908 — 7p

Veteran (1905-1918):
1. Erling Storstrøm — Chevrolet — 1916 — 32p
2. Anders Kristiansen — Studebaker — 1915 — 26p
3. Ragnar Skjærstad — Cadillac — 1916 — 22p
4. Mårten Ervik — Overland — 1915 — 21p
5. Per Gjerdrum — Napier — 1911 — 0p

Vintage (1919-1930):
1. Morten Patricksson — Reo — 1920 — 37p
2. Terje Samuelsen — Ford A — 1930 — 32p
3. Halfdan Prøsch — Buick — 1928 — 31p
4. Narve Nordanger — Chrysler — 1929 — 31p
5. Johnny Tyseng — Dodge — 1921 — 30p
6. Per Krydsby — Ford A — 1930 — 30p
7. Trygve Krogsæter — Buick — 1924 — 27p
8. Reidar Schumann-Olsen — Chevrolet — 1929 — 24p
9. Kjetil A. Olsen — Ford T — 1926 — 23p
10. Storkaas/Hellerud — Ford A — 1929 — 22p
11. Harald Thomle — Ford T — 1926 — 19p
12. Per Hagerup — Fiat 525 — 1930 — 18p
13. Sigurd Bølling — Bentley — 1929 — 18p
14. Tore H. Larssen — Packard — 1928 — 17p
15. Bjørn Jansrud — Rugby — 1926 — 16p
16. Trude Bjerkeseth — Franklin — 1919 — 13p
17. Halvor Haneborg — Bentley — 1922 — 12p
18. Arne Gullbekk — Ford T — 1923 — 0p

Post Vintage (1931-1945):
1. Rolf Schau — Morris 8 — 1937 — 45p
2. Per Viberg — BMW — 1940 — 38p
3. Øyvind Bay — Wolseley 9 — 1934 — 31p
4. Rune Aschim — Packard — 1932 — 28p
5. Åsmund Nordahl — Marmon — 1933 — 24p
6. Jan Fr. Flock — Ford A — 1931 — 23p
7. Morten Raabe — La Salle — 1931 — 20p
8. Leif Augustin — Wanderer — 1936 — 18p
9. Bjørn Hånde — Buick — 1935 — 18p
10. Øyvind Trovum — Ford Taunus — 1939 — 16p
11. Per Birkeland-Jensen — Buick — 1932 — 15p
12. Lajla Tjomsland — Renault — 1937 — 15p
13. John Wallentin — Packard — 1936 — 10p
14. Tore Skedsmo — Fiat 508 — 1938 — 10p
15. Anders Haneborg — Aston Martin — 1933 — 5p

Etterkrigs (1946-1985):
1. Øyvind Hjelkrem — Jensen Healey — 1974 — 43p
2. Stein Hardeng — VW — 1973 — 41p
3. Andreas Rodtwitt — Ford Taunus — 1954 — 41p
4. Lars Holøien — Austin Healey — 1956 — 41p
5. Sven Erik Bjørnrud — Mercedes Benz — 1968 — 35p
6. Søren Tybring Haug — Alvis — 1961 — 35p
7. Johan Aslaksrud — Peugeot 403 — 1959 — 35p
8. Nicolai Christie — Volvo PV — 1956 — 34p
9. Bjørn Espen Wiken — Opel Kapitän — 1965 — 28p
10. Bror Tollef Rognerud — Mercedes Benz — 1964 — 28p
11. Jørgen Bølling — Ford Mustang — 1964 — 27p
12. Christin Bjørnrud — Saab 96 — 1967 — 26p
13. Geir Olav — Tveit MGB — 1974 — 26p
14. Arne Kr. Kroken — Buick Wildcat — 1965 — 26p
15. Jan Heftye-Blehr — Riley — 1950 — 25p
16. Lars Horn — VW — 1971 — 22p
17. Bjørn G. Johannesen — Buick Skylark — 1967 — 21p
18. Magne Wraa — Mercedes Benz — 1956 — 21p
19. André Johannesen — Volvo Amazon — 1969 — 20p
20. Thomas Falkenberg — Bristol — 1952 — 20p
21. Thorbjørn Vig — Triumph — 1973 — 20p
22. Tom Staff — Jeep Wagoneer — 1982 — 20p
23. Bjørn Knutsen — Jaguar E-type — 1974 — 20p
24. Bror-Eric Hjulstad — Chrysler — 1949 — 20p
25. Pål Kr. Parlow — Buick — 1961 — 20p
26. Jan Helge Østlund — MG TD — 1953 — 19p
27. Thor Simonsen — Morgan — 1957 — 19p
28. Sven Bruer — Cadillac — 1967 — 18p
29. Bente Bastiansen — VW — 1974 — 18p
30. Knut Samuelsen — Packard — 1949 — 18p
31. Sveinung V. Lie — Fiat 850 Sport Coupe — 1969 — 17p
32. Trygve P. Andresen — Jaguar — 1950 — 17p
33. Lars S. Johannessen — Mercedes Benz — 1951 — 17p
34. Erik Ilsaas — Mercedes Benz — 1974 — 16p
35. Ole Jørgen Hernæs — Neckar — 1963 — 16p
36. Stein Bastiansen — Jaguar — 1957 — 16p
37. Ola Kleiven — Mercedes Benz — 1952 — 13p
38. Yngvar Johansen — Plymouth — 1961 — 13p
39. Roy Andresen — GAZ Volga — 1977 — 13p
40. Øystein Jaavall — Volvo PV — 1946 — 12p
41. Dag Johannessen — Citroen Dyane — 1977 — 10p
42. Emil W. Cappelen — Chevrolet Corvette — 1960 — 10p
43. Thor A. Johansen — MGA — 1961 — 10p
44. Arne Holme — Studebaker — 1955 — 9p
45. Roar Oppen — MG TD — 1952 — 7p

MC:
Ingen deltakere.

Nyttekjøretøyer:
1. Egil O. Jørgensen — Ford A Lastebil — 1931 — 23p
2. Ola Hegseth — Ford V8 Taxi — 1934 — 13p
3. Knut Løkke — Opel Olympia Varebil — 1952 — 12p

Ungdom (30 år eller yngre):
1. Philip Halfdan Prøsch — Ford A — 1930 — 49p
2. Siri Stray Rodtwitt — BMW — 1963 — 39p
3. Trond Haftorn — Peugeot 404 — 1968 — 32p
4. Carl Fredrik Narud — Morris Minor — 1957 — 20p

For de med lik poengssum så var årstall for bygging av Il Tempo Gigante som var avgjørende for plassering på resultatlista. Riktig svar var 1976.