Sandvigen – Sundvolden 2013

Det er jo litt pussig det der med været. På Østlandet har vi vel hatt flott sommervær i 8-9 uker. Akkurat på SS-dagen måtte det regne. Men det ga seg relativt fort og kalesjene ble slått ned igjen.

Det var naturlig at klubbens egen bil, Roveren fra 1908, fikk gå ut som nr. 1. Bilen startet på første sveiveslag. Det var nok ikke mange av publikumerne som hadde opplevet en 1-sylindret bil, og mange trakk på smilebåndet da de hørte motoren synge som ei snekke – tok-tok-tok! Av sted bar det gjennom Bygdø Allé til Henie-Onstad Senteret, hvor det var post. Å kjøre en hjullengde er ikke alltid lett. Mange bommet her! Videre bar det for å kjøre på den aller eldste Drammensveien (av 3 stykker). Rart å tenke på at en gang var det en kjerrevei.

Byfest i Sandvika
Sandvika er en forstad sør for Oslo. Der var det byfest med masse aktiviteter, hvor også deltakerne på årets SS skulle få vise seg fram. Post for oss var det også. Til gjengjeld fikk vi en pose med mat og drikke sponset av Baker Hansen. Det ser ut til at publikum setter pris på slike innslag med veteranbiler – også gir det god PR for hobbyen.

Lierdalen og Tyrifjorden
Fra Liertoppen «datt» vi ned i Lierdalen. Ja, det er et ganske langt og bratt fall nedover, så det var å kjøre på gir nedover for å spare bremsene. I Lierdalen, som tidligere ble kalt Norges fruktkammer, fór vi innover til neste post. Denne gangen var det ikke lagt opp til felles lunsj, så flere deltakere tok sin picnic her i dalen. Andre fór videre langs Tyrifjorden til Sundvolden. Derfra gikk løypa innover Åsa på en fantastisk veteranbilvei – smal, svingete med bakker opp og ned. Det er rart at noen synes det er kjedelig å kjøre SS – finere vei fins ikke!

Norsk Samferdselshistorisk Senter
I samarbeid med Motorhistorisk Klubb Ringerike og Omegn, skulle vi ha innkomsten på Norsk Samferdselshistorisk Senter i Hønefoss som ligger på jernbanetomta i Hønefoss. Her holder den stedlige klubben til sammen med bl.a. et togmuseum. Her var det innkomst hvor deltagerne ble intervjuet over høyttaler til glede for publikum. I tillegg kom Vauxhall-klubben på besøk. For deltakerne i SS var løpet nå slutt. Etter en hvil dro noen hjem, mens andre satte ferden opp til Klekken Hotell, ikke langt unna, for å delta på årsfesten.

19 plakettvinnere
Klekken Hotell er jo egentlig vårt stamhotell. Her er vi kjent. Klokken 1900 var det festmiddag (83 personer). Høydepunktet for mange var utdelingen av 19 restaureringsplaketter og 2 restaureringspremier. Det er teknisk komité som har ansvaret for dette. Bilene blir på forhånd grundig gått igjennom. Har man restaurert en bil til original god stand, får man en fortjent godkjenningsplakett.
Det må være høy restaureringsaktivitet og god kvalitet når så mange kjøretøyer blir godkjent – og det er gledelig. Vi kommer tilbake til dette i neste nummer.

Vinnere i de enkelte klasser:
Antikk: Eivind Daldorff — Rover 1908
Veteran: Tor Breen — Jeffery 1916
Vintage: Andreas Rodtwitt — Chevrolet 1930
Post vintage: Laila Tjomsland — Renault 1937
Etterkrigs: Paul Hotvedt — BMW 1957
MC: Rolf Barry-Berg — Zündapp 1952
Nyttekjøretøy: Yngve Johnsen — Chevrolet 1962
Ungdom: Carl Fredrik Narud — Morris Minor 1957