Dameløpet 2014

Hva har dåpskjoler, Norsk Samferdselshistorisk Senter, Sole Hotell, Krøderen Gamle Stasjon, og Bødtkerkroa på Blaafarveverket til felles, bortsett fra at de alle har en historie å fortelle? De ble alle invadert av en rekke gamle biler med kvinnelige førere helgen 24. – 25. mai.

Årets Dameløp startet på Olavsgaard Hotell nord for Oslo. Damene, og noen menn, fordelte seg i totalt femten biler. Aldersmessig strakk bilene seg fra en 1928 modell Ford A til en Volkswagen Boble fra 1973. Den minste, med føreren som var minst kortreist, var en sort, superlav Mini Cooper pickup, som fikk de fleste av oss til å smile. Det aller morsomste med bilen var vel å se hvor grasiøst man kommer seg ut av den

På formiddagsetappen vanket det et par oppgaver på oss. Og det var vel flere enn undertegnede som ble overrasket over hvor interessant dåpskjoler kan være. Lunsjen ble inntatt på en gård ved Brandbu og et helt nyåpnet museum og husflidsutsalg kalt Dåpstradisjon. Der fikk vi en enkel, men veldig god lunsj, og etterpå fikk vi et foredrag om dåpskjoler og omvisning på museet. Innehaveren har for øvrig som hovedgeskjeft å designe og lage dåpskjoler, og er litt av en ekspert på alle de forskjellige håndarbeidsteknikkene som er involvert i prosessen.

Vi hadde et meget hyggelig opphold på Sole Hotell. Og hvilken middag! Det blir umulig å beskrive den rettferdig, men hjorten, som var fra egnen omkring hotellet, var den beste jeg har smakt. Forretten og desserten smakte fantastisk de også. Hotelldirektøren kom inn under middagen og foredro om hotellets fortid som den lokale doktorens residens, inkludert en svært rørende kjærlighetshistorie mellom doktoren og hans husholderske. Som tatt ut av en kjærlighetsroman.
I tillegg var det en uoffisiell premieutdeling, hvor vinnerne av tabbeprisen, en Felleskjøpet-caps, ble ropt opp i tur og orden til mye latter og blide fjes. Utvilsomt ett av høydepunktene under middagen. Her ble det premier blant annet for «kjøring mot rødt lys», «kjøring feil retning på en av øvelsene», «glemt skje», og «umulig å få tak i på telefon fordi man ikke hørte det ringe fordi man pratet så mye».

På vei til Krøderen Gamle Stasjon for omvisning og kaffe, åpnet himmelens sluser seg, og for noen av oss ble turen dit en balansekunst i seg selv. Veien langs Krøderen er relativt rett, men også ganske smal. På et rett strekk møtte vi et vogntog i full fart som ikke så det nødvendig å bremse ned i det hele tatt, og vi følte vi nærmest ble forsøkt blåst, og sprutet, av veien da den passerte oss så vanntåka sto rundt veimonsteret. Vi snakket senere med deltagerne i den sidevindusløse A-Ford’en om denne traileren, og de hadde fått vannplaning og nesten åkt åt skogen i møtet med den hensynsløse sjåføren. Vi kan jo alle sende ham en «glad» tanke…

Vel fremme på stasjonen fikk vi, i tillegg til kaffe og vafler, den interessante historien om Krøderbanen. Solen skinte så det sprutet i bakken, men det var bare foredragsholder som måtte stå i regnet. Resten av gjengen hadde det tørt og fint på perrongen. Museet var fullt av gamle togrelaterte ting, og vi koste oss mens vi gikk rundt og kikket og fotograferte. Å bli fotografert i lokomotivvinduet var populært.

På Blaafarveverket var det lunsj og premieutdeling i Bødkerkroa, en av de mange vakre bygningene på stedet. Den flomstore Haugfossen buldret lenger bort, og elven drev stille forbi nedenfor oss. En vakker ramme rundt avslutningen av løpet. Lunsjen ble inntatt innimellom all praten, og flotte premier delt ut til de verdige vinnerne. Det var en perfekt blanding av oppgaver og spørsmål på denne turen, noen morsomme og noen litt vanskelige.

Skrevet av Linda Berggren

Les en mer utfyllende reportasje i Veteranposten.

Resultater Dameløpet 2014:

1. Hilde Rasmussen — Volvo Amazon 1969 — 53 poeng
2. Anne Gjøen — Mercedes 280 SL 1968 — 50 poeng
3. Reidun Sømme — Ford A 1928 — 49 poeng
4. Grete Holmesland — Volvo Amazon 1969 — 49 poeng
5. Lise Bjørnrud — Saab 1967 — 48 poeng
6. Lillian Fjerdingen — Austin Mini — 47 poeng
7. Marina Rivas — Chevrolet Ble Air — 46 poeng
8. Mariann Trømborg — VW 1973 — 46 poeng
9. Bente Knutsmoen — Mercedes Benz 1960 — 44 poeng
10. Manon Vijlbrief — Volvo PV 1959 — 43 poeng
11. Kirsten Harham — Jaguar E-type — 42 poeng
12. Siri Patricksson — Chevrolet 1939 — 40 poeng
13. Helen Tuman — Mercedes 280 SL 1970 — 39 poeng
14. Lajla Tjomsland — MGB 1964 — 38 poeng
15. Kathrine Espeland — MGB 1966 — Ikke fullført

For de med lik poengsum så var skilleposten (antall cm tråd i garnnøste) avgjørende for plassering.

Bilder finner du i bildegalleriet.